Doa sehari-hari Allah, Tuhan bagi Umat Islam, Kristen, Hindu, Budha Sebelum Sesudah Kegiatan baik Latin maupun Tulisan Arab. Semoga menjadi Doa Mustajab.

Banyak Berhasil, Ini Yang Banyak Dibaca Sebelum Peperiksaan


Banyak yang merasa was-was dan sering mengalami depresi sebelum menghadapi peperiksaan. hatinya tidak tenang sehingga banyak mengalami kegagalan. 

Ketenangan hati dan pikiran harus penuh dengan lantunan-lantunan doa yang bisa membuat peperiksaan menjadi berhasil sesuai yang diharapkan.

Meski di awal, kita akan menjalani detak jantung yang lebih berdebar ketika akan menghadapi peperiksaan sehingga bisa saja apa yag sudah kita miliki dalam kemampuan hilang seketika.

untuk menghadapi hal tersebut sebelum pepriksaan hendaklah kita berbekal agar dimudahkan dalam doa sehingga dimdahkan dalam kelulusan dan keberhasilan sebelum ujian.



Salah satu perkara yang paling tertekan yang dihadapi oleh remaja ialah peperiksaan. Sama ada ujian biasa di kelas ke SAT atau ACT, pelajar tidak kebal terhadap peperiksaan yang menggangu. Walaupun mungkin tidak ada doa yang boleh membuat anda A pada peperiksaan yang anda tidak mempersiapkan, dan mungkin tidak ada doa yang boleh mengubah jawapan "B" itu kepada jawapan "A", anda boleh bergantung pada Tuhan untuk membantu anda belajar lebih baik dan lebih santai apabila mengambil ujian.

Mengucapkan doa semasa ujian boleh membantu anda memfokuskan lebih baik pada apa yang telah anda pelajari sehingga keluar dengan membuat pilihan lebih bijak pada peperiksaan anda.


Berikut adalah doa mudah yang boleh anda katakan pada masa ujian:

Tuhan, terima kasih atas semua yang anda lakukan untuk saya dan orang-orang di sekeliling saya. Saya tahu saya diberkati sepenuhnya, tetapi saya datang kepada anda dengan sesuatu yang ada di hatiku. Tuhan, hari ini saya hanya tertekan. Anda tahu, Tuhan, bahawa saya mengalami masalah dengan ujian yang akan saya ambil. Saya tahu ia mungkin bukan masalah terbesar di dunia, dengan orang yang lapar, orang yang berpaling daripada anda, orang dalam peperangan, dan banyak lagi. Tetapi, Tuhan, itu yang saya hadapi sekarang, dan saya memerlukan anda pada masa ini. Saya tahu bahawa tiada masalah terlalu besar atau terlalu kecil untuk anda mengendalikan, dan saya perlu mengubah tekanan ini kepada anda untuk membantu saya.

Tuhan, saya hanya perlu fokus. Saya memerlukan bantuan anda untuk melihat maklumat ini supaya saya boleh ingat dan menggunakannya dengan baik dalam peperiksaan saya. Saya memerlukan anda untuk membantu saya berasa lebih yakin akan pergi ke ujian dan berehat sedikit supaya saya boleh menumpukan perhatian. Tuhan, tolong bantu orang-orang di sekeliling saya untuk memahami bahawa saya perlu fokus dan belajar. Tuhan, saya meminta anda membimbing saya ke arah tempat yang tepat untuk melihat dan tempat yang sesuai untuk memberi tumpuan. Terdapat banyak maklumat di hadapan saya, dan saya tahu saya mempunyai nota, tetapi membantu saya membacanya dengan cara yang masuk akal.

Bantu saya melihat maklumat dengan jelas kerana ia akan membantu saya lulus.

Juga, Tuhan, tolonglah saya apabila saya pergi ke peperiksaan. Biarlah ada perdamaian yang mengalir ke arah saya. Tuhan, tolonglah saya berjalan di bilik itu dengan mengetahui bahawa saya melakukan yang terbaik untuk menyediakan. Izinkan saya tahu bahawa saya telah memberikan yang terbaik. Beri saya kedamaian, apabila semuanya dikatakan dan dilakukan, untuk mengetahui bahawa saya berjalan masuk dan melakukan yang terbaik. Saya berdoa, Tuhan, untuk mengarahkan tangan anda semasa saya mengambil peperiksaan, dan saya meminta selamat datang anda ketika saya keluar dari bilik darjah selepas.

Tuhan, saya juga meminta anda membimbing tangan guru saya ketika menguji ujian. Biarkan dia melihat jawapan saya untuk apa yang mereka ada. Biarkan dia memahami saya melakukan yang terbaik, tetapi yang paling penting, menjadi diri sendiri. Sukar untuk berasa selesa apabila anda tidak tahu apa yang akan berlaku pada ujian. Biarkan dia melihat saya melakukan yang terbaik untuk menjelaskan jawapan saya.

Tuhan, terima kasih atas semua berkat yang telah anda simpan dalam hidup saya. Terima kasih kerana berada di sini pada masa ini apabila saya berasa agak terharu. Terima kasih kerana sentiasa berada di sana dan membenarkan saya bergantung kepada anda. Puji nama anda. Amen. 

semoga doa kita ketikan akan menghadapi peperiksaan diberi kemudahan dan selalu diberkati oleh Bapa dan dimuliakan dalam setiap mengucap doa exam untuk kristian selama ini. amen.

 




Banyak Berhasil, Ini Yang Banyak Dibaca Sebelum Peperiksaan
About
Banyak Berhasil, Ini Yang Banyak Dibaca Sebelum Peperiksaan , kategori: Doa Katolik, Doa Kristen, Kumpulan Doa - ditulis: at: . And has 0 comments
0 comments Add a comment
Bck
Cancel Reply
Copyright ©2016 Sekumpulan Doa